Wednesday 23 December 2020

Kapan lagi




Langit petang yang kekuningan itu benar-benar mencengkam rasa rindu yang begitu membekas dalam kabad seorang aku. Stereng kereta kupaut separuh daya .. entah kenapa sahabat, hati benar-benar membening rasa rindu yang tidak bertepi. Sungguh. 


Bukan sekadar rindu malah luluh sekali hiba rasa yang merajai hatiku kala itu. 

Di sini aku pun sendiri 

Dan masih seperti yang dulu 

Kesetiaan yang kumilik hanya untuk dirimu 

Sampai akhir hidup ini 


Apa lagi di corong radio alunan irama lama seolah mengerti apa yang kurasa. 


Aku terus memandu sambil sesekali mendongak ke langit melihat garis-garis kuning oren  yang semakin berbalam, petanda tirai malam sudah mula menjengah. Aku mengerling jam di radio - 6.45 petang. Begitu, di saat camar sudah pulang aku masih di jalanan seusai mengerjakan kewajipan di kampus. 

Betapa sibuknya kita sahabat. Entah apa yang dicari! 

Tahu-tahu masa berlalu meninggalkan kita begitu jauh sekali. 

Aku rindu. Rindu kan semua tapak kenangan yang pernah kita bina di kala usia bocah dan ketika kita di alam remaja. 

Terlalu banyak yang membusung dipundak rasa .. entah kapan lagi kita bisa bersua .. untuk mengungkit kisah lama lalu memupuk tawa berderai . meraikan masa yang telah lama pergi. 


Kapan lagi. 

No comments:

Post a Comment